Duminică, 23 iunie 2013, a
fost Ziua Mondială a Serviciului Public, zi votată de Națiunile Unite cu
intenția să celebreze valoarea și virtuțile serviciului public făcut în folosul
comunității, precum și să scoată în evidență contribuția serviciului
public în procesul dezvoltării. Este și o zi de exprimare a respectui față de cei
angajați în serviciul public.
În România, o asemenea zi
este greu de sărbătorit. Desigur, și în România sunt destui cei care cred în
valoarea și virtuțile serviciului public. Numai că, la noi, sintagma serviciu public nu se folosește nici în
vorbirea curentă, nici în documentele oficiale. Noi folosim administrație publică, domeniu public,
instituții publice, dar ele nu pun accentul pe serviciile pe care administrația, domeniul sau instituția ar trebui
să le facă publicului. Iar pentru
englezescul „public servant” nici nu
avem un echivalent românesc, cel mai apropiat fiind funcționarul public, numai că acesta este, juridic vorbind, un
termen restrictiv, iar cultural vorbind, un termen lipsit de conținut.
Nici măcar ce este publicul nu
este foarte clar în România. Unii îi zic popor,
alții electorat, iar alții vorbesc de
români, rumâni, cetățeni, mulțime și
altele asemenea. Extrem de rar vorbim de contribuabili
ca membri ai publicului.
De aceea, în mintea unora, serviciul public înseamnă serviciul pe care
publicul îl prestează în folosul statului, Țării sau chiar în folosul direct și
personal al conducătorilor statului și Țării, uneori numiți și politicieni. În
mintea altora, serviciul public înseamnă serviciul pe care cel angajat în
postul public îl prestează în folosul celui ce l-a pus acolo, cum ar fi
partidul, președintele sau pila. Doar o infimă minoritate se gândește că
serviciul public ar trebui prestat exclusiv în beneficiul publicului,
indiferent de compoziția acestuia, fie ea etnică, sexuală, de vârstă, politică,
nivel de inteligență, grad de exigență și așa mai departe.
În aceeași zi a Serviciului Public, domnul Crin Antonescu, președintele
Senatului României și șeful comisiei de revizuire a Constituției din Parlament
a continuat, la televizor, campania domniei sale de lămurire a publicului cu
semnificațiile revizuirilor propuse. Spunea domnia sa ceva de genul poporul dorește să aibă un președinte ales
direct, care să fie puternic, dar nu foarte puternic și care să nu reprezinte
un partid anume, așa că noi am revizuit Constituția pentru a-i da poporului un
astfel de președinte.
Este drept că președintele Țării nu este un ins angajat în serviciul
public, în sensul de funcționar public. El este ditamai demnitarul public. Dar,
cel puțin moral, el sau ea ar trebui să fie în serviciul exclusiv al
publicului. Asta mă așteptam să vadă domnul Antonescu că ar vrea poporul de la
președintele României. Chestia asta cu să nu fie membru de partid este o
găselniță post-comunistă a părinților patriei din 1991, care au vrut să
păstreze funcția inventată și deținută de Nicolae Ceaușescu, dar fără ca
ocupantul să mai fie și șeful partidului, așa cum fusese Ceaușescu.
Numai că o asemenea idee s-a dovedit idioată de la început. Toți cei trei
președinți post-decembriști ai actualei Români constituționale au fost șefii
partidelor care i-au promovat în funcții și au rămas extrem de influenți în
partidele lor pe timpul mandatului prezidențial, cu mențiunea că domnul Emil
Constantinescu a fost și președintele coaliției de partide ce l-a promovat, iar
influența de care a dispus pe timpul mandatului nu a fost suficient de abilă
pentru a păstra acea coaliție viabilă și funcțională. Cât despre publicul căruia
domnul Antonescu îi zice popor, el nu a avut nicio problemă cu această influență informală
pe care președintele ne-membru de partid a exercitat-o asupra partidului din
care provenea, așa cum nu a avut nicio problemă cu influența pe care
respectivul partid a exercitat-o asupra alesului său, aflat în funcție
apolitică de servire a publicului. De aceea i-a reales pe doi din cei trei
președinți post-decembriști, cel de-al treila nefiind reales doar pentru că nu
a dorit un al doilea mandat, fiind învins de serviciile secrete al căror șef
suprem fusese.
Ce soluție măreață ar fi putut găsi noii părinți ai patriei, de astăzi? Cum
ar fi putut ei rezolva problema asta a alesului politic care trebuie să
devină apolitic de cum este ales? Habar nu am, deoarece textul revizuit este
încă secret sau, cel puțin, inaccesibil publicului larg, din care fac și eu
parte. Am însă bănuiala că, indiferent de cum au reușit să îl facă pe
politicianul suprem apolitic, ei nu au rezolvat deloc problema ca președintele
României, sau oricare alt demnitar ori funcționar public, inclusiv juriști și
magistrați, să se afle exclusiv în serviciul publicului și nu în serviciul celor
care exercită o influență de orice natură asupra sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu