Marți, 21 august 2012,
Curtea Constituțională a României se va întruni în ședință pentru a continua
dezbaterile privind validitatea referendumului național pentru demiterea
președintelui României Băsescu Traian, din 29 iulie 2012.
Cu siguranță, dezbaterile
vor începe cu studierea și însușirea datelor oferite de Guvernul României, ca
urmare a solicitărilor făcute în acest sens de onor Curtea. Apoi, probabil,
membrii Curții vor lua o decizie, în spiritul și în litera legii.
Situația de fapt este o broderie sau o încrengătură de așa-zise „chichițe
avocățești”, țesută cu grijă de curtenii constiuționali, pentru a le putea
perimite să ia orice decizie vor domniile lor, indiferent de ceea ce spune legea,
în literea și spiritul ei.
Această lege spune că referendumul național pentru demiterea președintelui
României este valabil dacă la el participă majoritatea celor înscriși pe
listele electorale permanente, iar președintele este demis dacă majoritatea participanților
la referendum au votat DA pentru această demitere.
În aceste condiții, președintele suspendat în vederea demiterii, domnul
Băsescu, a ales că „joace” cartea absenteismului. În speranța că majoritatea românilor cu drept de vot nu vor participa la referendum, și-a îndemnat susținătorii să
nu participe la vot și a contat foarte tare pe mulți alți cetățeni români,
neinteresați de subiect sau prinși cu alte treburi în ziua votului, că vor sta,
la rândul lor, acasă.
În urma desfășurării referendumului, s-a constatat că au participat la vot
peste opt milioane de cetățeni români cu drept de vot, dintre care peste 7,4
milioane au votat pentru demiterea domnului Băsescu Traian din funcția de
președinte al României. Aceste cifre nu au fost contestate de nimeni nici la
Biroul Electoral Central, nici la Autoritatea Electorală Permanentă, nici la
Curtea Constituțională. Deci, ele se constituie într-o realitate indiscutabilă,
de care Curtea va trebui să țină seama.
La primul termen de la începutul lunii august, când ar fi trebuit să se
pronunțe asupra referendumului, Curtea Constituțională a constatat că sunt
neclarități privind listele electorale permanente, ce constituie baza de calcul
a cvorumului pentru validare. A existat o cifră oficială, de peste 18 milioane
de votanți, dar cei de la administrație și interne, care au emis respectiva
cifră, au adăugat că nu pot garanta valabilitatea ei în contextul
referendumului, deoarece listele electorale permanente nu le aprațin și, în
consecință, nu se știe cine este trecut în ele. Alții au spus că pe listele
acestea sunt trecuți zeci de mii de morți și milioane de plecați de acasă,
aducând dovezi de asemenea situații, dar nu în proporțiile acestea. Autoritatea
Electorală Permanentă, responsabilă în fața legii cu întocmirea și actualizarea
listelor electorale permanente, nu a spus nimic, nici că listele sunt corecte,
nici că nu ar fi corecte.
În loc să se pronunțe ținând seama de aceste neclarități, Curtea a preferat
să intre în vacanță, cerând Guvernului să se lămurească ce este cu acele liste,
până când vor reveni curtenii la treabă.
Astfel, Curtea a introdus prima „chichiță avocățească”, deoarece a lăsat să
se înțeleagă faptul că nu se poate pronunța pe datele pe care le avea atunci la
dispoziție. Dar nu a fost clară ce date suplimentare vrea de la Guvern.
Guvernul a înțeles ceea ce era în interesul său, care, evident, este opus
interesului președintelui suspendat, și anume că va trebui să „perie” listele
electorale permanente și să scoată de pe ele pe cei ce nu au ce căuta acolo,
fie pentru că au murit, fie pentru că nu mai domiciliază, în prezent, în
România.
La care, Curtea, din vacanță, a emis o precizare, numită „erată”, ce a
confuzat și mai mult lumea. Aceasta a fost a doua „chichiță avocățească”, care
a fost interpretată ca fiind favorabilă domnului Băsescu, deoarece conținea
ideile și chiar cuvintele spuse public de domnia sa cu o seară înainte, din ușa
garajului unde și-a instalat „sediul de campanie”. În mare, a rezultat că se
așteaptă ca Guvernul să producă listele electorale permanente așa cum au fost
ele actualizate la 10 iulie 2012, conform prevederilor legale privind
actualizarea lor.
În plus, Curtea a menționat că se așteaptă ca aceste liste electorale
permanente să nu fie chiar cele folosite efectiv la referendum, probabil pentru
că pe acelea le avea deja de la Biroul Electoral Central, ci niște liste care
să îndeplinească expres condițiile din definița dată listelor electorale
peramentente de un articol dintr-o lege ce nu are nimic de-a face nici cu
referendumul, nici cu demiterea președintelui.
Astfel, pe 21 august 2012, Curtea Constituțională a României poate să
decidă orice vrea ea, nu ceea ce ar trebui să decidă în funcție de realitatea
evidentă și de textul legii.
Va putea să rețină ca cifră din care se calculează cvorumul cifra de peste
18 milioane de votanți, înscriși în listele electorale permanente, ce ar fi
trebuit să fie fost actualizate până la data de 10 iulie 2012 și care au fost
folosite efectiv la referendumul național din 29 iulie 2012, ca și când ar fi
fost actualizate. În acest caz, referenumul va fi invalidat, pentru că nu s-a
întrunit cvorumul, adică majoritatea celor înscriși pe acele liste electorale
permanente nu s-a prezentat la vot.
Această opțiune este posibilă dar este foarte puțin probabilă. Ea ar ridica
o îngrijorare legitimă că s-au făcut presiuni asupra Curții Constituționale, în
perioada scursă de la data de 3 august, când Curtea ar fi putut deja decide în
acest sens, dar a preferat să nu o facă, și data de 21 august 2012.
A doua opțiune a Curții este să constate realitatea că, la referendumul din
29 iulie, s-au folosit liste electorale permanente neactualizate intenționat. Ca
urmare a acestei constatări, Curtea Constituțională poate decide invalidarea
referendumului pe bază de defecțiuni majore în organizarea lui.
Sau poate să compare aceste liste cu situația adevărată a electoratului
permanent și să decidă în funcție de constatările făcute. Adică, să valideze
referendumul dacă s-a întrunit cvorumul calculat din totalul celor ce ar fi
avut dreptul să fie înscriși pe liste, sau să îl invaldieze, dacă acest cvorum
nu a fost atins.
Pentru aceasta, însă, Curtea Constituțională trebuie să fie în posesia unor
date clare și credibile privind compoziția de facto a listelor electorale
permanente. Adică, un fel de situație centralizatoare din care să rezulte, cu
claritate, că, la data de 10 iulie 2012, pe liste se aflau peste 18 milioane de
înscriși și că, din aceștia, atâtea zeci sau sute de mii sunt decedați, atâtea
milioane nu mai aveau domiciliul în localitățile și pe străzile pe care s-au
întocmit listele și atâtea milioane sunt îndreptățiți să fie trecuți pe aceste
liste electorale permanente, cu respectarea strictă a legii.
Aceasta ar fi situația pe care Guvernul o poate pune la dispoziția Curții,
conform solicitării acesteia. Ea nu înseamnă că listele folosite efectiv la
referendum au fost alterate în vreun fel, cu intenția evidentă de a schimba
rezultatul calculării cvorumului. Înseamnă doar că Guvernul recunoaște că
listele electorale permanente au fost neactualizate și că ele conțin aceste
date precise.
Desigur, dacă Guvernul preferă să prezinte Curții alte liste decât cele
folosite la referendum și întocmite până la 10 iulie 2012, este normal ca
acesta să fie acuzat că a încercat alterarea acelor liste nu în conformitate cu
realitatea, ci pentru a vicia calcularea corectă a cvorumului. Și, tot desigur,
Curtea este îndreptățită să respingă o asemenea informație ca fiind
contrafăcută.
În concluzie, Guvernul poate oferi un motiv legal și temeinic de validare
sau de invalidare a referendumului, în funcție de ce date prezintă Curții
Constituționale a României, marți, 21 august 2012.
Bineînțeles, fiind alcătuită din curteni numiți eminamente politic, Curtea
Constituțională poate ajunge să nu decidă nimic, deoarece legea este expresă în
a stabili că deciziile de acest fel se iau cu majoritate de șase la trei, iar
la numărătoare ies doar cinci băsiști între membrii Curții.
Numai că această situație este în afara capacității Guvernului de a ajuta
la luarea unei decizii corecte, cinstite și legale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu