Unii i-au zis nebunie
situației politice, economice și sociale din România acestor zile. Alții i-au
zis criză, ca să fie cu vocabularul mai la modă. Am întâlnit chiar și
profesioniști în ale treburilor publice care au declarat că nu mai înțeleg
nimic, adică nici nu au un nume sau o etichetă pentru această situație.
Cert este că, indiferent
cum i-am zice și ce am crede despre ce este cu România și poporul ei în plină
vară toridă a anului 2012, ne dăm seama cu ușurință că statul cu același nume
nu mai funcționează, câtuși de puțin.
Parlamentul este în vacanță. Nu-i vorbă că a avut, luna trecută, două sesiuni extraordinare. În prima, a
stârnit o furtună politică prin suspendarea președintelui în vederea
destituirii sale prin referendum național, iar, în a doua, s-a preocupat ca
acest referendum să nu mai fie operant, prin impunerea unui cvorum imposibil de
realizat, deoarece, așa cum am constatat cu toții ulterior, nu știm din ce
trebuie calculat el, cvorumul. După care, în plină retorică îngrijorătoare europeană
și chiar universală, cu acuzații de lovitură de stat dată de exact acest
Parlament, el a reintrat în vacanță.
Tot în vacanță de patru săptămâni a intrat și Curtea Constituțională a
României, între două ședințe de dezbatere a validității referendumului național
de destituire a președintelui României, domnul Băsescu Traian. La fel ca și
Parlamentul, și Curtea și-a luat vacanță după sau în timpul în care a stârnit,
la rândul său, Europa și Lumea cum că integritatea ei și chiar cea fizică a
unora dintre curteni este pusă grav în pericol de nimeni altcineva decât de
Guvernul României.
Guvernul Ponta a guvernat vreo cinci săptămâni prin declarații, conferințe
de presă și nenumărate apariții la televizor ale primului și celorlalți
miniștri. După care, s-a remaniat. Nu știm ce va face în continuare, deoarece
nu are nicio politică declarată, în niciunul dintre domeniile publice de
guvernare. Se pare că domnul Ponta așteaptă să primească indicații și ordine de
la „delegația” Fondului Monetar Internațional, care, în concert cu Băncile
Mondială și Europeană, ar trebui să-i impună guvernului român programul său, așa
cum a făcut-o și cu guvernele Boc-Ungureanu. Bineînțeles, Programul de
guvernare al Guvernului Ponta, acela aprobat de Parlament cu putere de lege, nu
mai este de actualitate, cum nu a fost încă din prima zi de după instalarea respectivului
guvern.
Cât despre președintele României, cel investit de Constituție cu puterea de
a media între instituțiile statului, acesta nici nu există. Domnul Băsescu Traian
este suspendat, iar domnul Crin Antonescu, care a devenit președinte intermar
pe timpul suspendării, s-a arătat a fi doar un locțiitor al domnului Băsescu, în sensul că
doar îi ține locul până când acesta se va întoarce la Palatul Cotroceni, să își
continue mandatul pentru încă doi ani, în pofida faptului că șapte milioane și
jumătate de români cu drept de vot l-au demis prin referendum.
Este drept că domnul Antonescu nu a stat degeaba. A promulgat mai multe
legi, inclusiv pe cea cu cvorumul la referendumul de demitere a președintelui
de țară, a avansat în grad sau a făcut câțiva generali, că așa stă bine unui
comandant al forțelor armate, a destituit câțiva consilieri prezidențiali și,
în rest, a condus, fără succes, campania electorală de demitere a domnului
Băsescu.
Singura instituție care funcționează este Procuratura. Numai că aceasta
acționează la comanda președintelui suspendat și doar în sensul de poliție
politică. Cum apare pe ecranul televizorului acest domn, devenit simplu cetățean, și începe să facă acuzații nefondate despre unul sau altul dintre
cetățenii liberi ai Țării, cum Procuratura se sezisează din oficiu sau la o plângere
oarecare și îl pune sub urmărire sau chiar sub acuzare pe respectivul „dușman”
al domnului Băsescu. Fără jenă și în văzul lumii.
Tot în văzul lumii, se duce și lupta pentru putere, între diferiții
actori naționali. Iar această luptă a devenit atât de acută, încât mințile mai
simple chiar au ajuns la concluzia că datorită ei România merge din prost în
mai prost. Mințile mai complicate zic însă că toate problemele Țării vin de la
faptul că statul nu funcționează, iar lupta pentru puterea politică, în formele
ei cunoscute zilele acestea, nu este altceva decât un simptom al acestei stări
de lucruri.
Dacă ar fi funcționat, statul ar fi trebuit să arate cam așa.
Un Parlament responsabil ar fi continuat să lucreze și pe timpul verii,
în condițiile în care sunt destul de multe probleme legislative presante, și
menționăm aici doar legea electorală pentru alegerile de peste câteva luni. Și,
mai ales, este urgent nevoie de un control parlamentar riguros și alert al
activității unor instituții vitale ale statului, ce dau semne de partizanat
politic prin care pun în pericol chiar funcționarea statului, cum sunt
Procuratura, serviciile secrete sau afacerile interne.
În plus, cu ocazia referendumului național pentru demiterea președintelui
României, publicul a constatat că și alte organisme, cum sunt statistica
națională, autoritatea electorală și administrația publică locală, au probleme grave
de ne-îndeplinire corectă a atribuțiilor cu care au fost investite. Toate
aceste aspecte ar fi trebuit să facă imediat obiectul anchetelor parlamentare,
iar Parlamentul ar fi trebuit să ia măsuri instituționale de remediere a lor,
acum, pe loc, pentru că lucrurile acestea nu pot fi lăsate să treneze.
Mai mult, majoritatea parlamentară ar fi trebuit să își aducă aminte că,
atunci când era în opoziție, a înțeles că actualul Parlament și-a pierdut
complet reprezentativitatea și că a promis că va face alegeri anticipate,
pentru a da posibilitatea poporului să își aleagă reprezentanții pe care și-i
dorește. Deci, nu era timp de vacanță, ci de control parlamentar și de
pregătire legislativă a acestor alegeri.
Curtea Constituțională ar fi trebuit să fie supusă unui control riguros de
credibilitate și probitate, în condițiile în care aceasta a luat decizii
exclusiv pe criteriul partizanatului politic și și-a depășit cu mult
atribuțiile constituționale, propunând, în mod cu totul abuziv, măsuri
legislative pentru care nu avea competențe. Nu unei liste aiuritoare de
instituții mondiale și europene ar fi trebuit domnul președinte al Curții să se
plângă de semnele și semnalele că integritatea ei ar putea fi periclitată, ci
Parlamentului României, precum și celor care i-au numit, este drept că politic,
pe membrii acestei Curți.
Dacă Procuratura nu a îndrăznit să vadă cine și cum dă indicații ilegale și neconstituționale Curții, atunci măcar Cancelaria Ordinelor din Administrația Prezidențială ar fi
putut demara o achetă pentru a vedea dacă judecătorii unși cavaleri sau ofițeri ai unor
ordine naționale chiar îndeplineau condițiile de acordare, sau avem de-a face
aici cu unul din multele abuzuri în funcție săvârșite de domnul președinte
Băsescu Suspendatu.
Nu are rost să descriem cum ar fi artătat un guvern funcțional, pentru
că ar fi o operă de ficțiune sau de imaginație debordantă. Ne-ar fi plăcut însă
ca acest Guvern Ponta să guverneze, cât de cât. De cum a fost investit, a
devenit evident că pe agenda sa sunt trei mari categorii de măsuri: reparatorii,
punitive și de bună guvernare. Domnul Pona a recunoscut public imperativul
primelor două și s-a străduit să pună pe agendă câteva măsuri reparatorii.
Unele, cele mai nesemnificative, s-au și implementat, iar altele, mult mai
importante, cum sunt cele fiscale, au fost anunțate, ca un fel de promisiune
electorală, dacă domnul Ponta și uniunea sa vor fi realeși. Cât despre măsurile
punitive, guvernul a prezentat doar un raport de audit intern la ministerul ce
fusese creat special pentru protejata domnului Băsescu, madam Udrea. Și atât. Nici
Procuratura, nici Parlamentul nu au avut nici un fel de reacții, ca să nu mai
vorbim de o anchetă compexă, în adevăratul sens al cuvântului. Nici un alt
minister nu a dezvăluit rezultate ale auditului său, astfel încât să se poată
lua măsuri punitive, deși fapte de natură penală s-au semnalat la mai multe
ministere, cu preponderență la cel al Apărării.
Suspendarea domnului Băsescu Traian nu poate fi inventariată ca o
disfuncționalitate a statului, atâta vreme cât ea este prevăzută în Constituție
și există o procedură legală de demitere a președintelui României. Doar lipsa
de sancționare penală a domnului Băsescu și propagandiștilor săi pentru
emiterea pretenției că această procedură ar fi, de fapt, o lovitură de stat
este o disfuncție a statului român.
În schimb, modul în care domnul Crin Antonescu își îndeplinește atribuțiile
prezidențiale interimare este mai degrabă disfuncțional decât normal. Domnia sa ar
fi trebuit să vină cu echipa sa de consilieri, din prima oră de mandat.
Practic, nu putem spune că a prezidențiat pe o perioadă de vreo patru
săptămâni, în care a păstrat consilierii domnului Băsescu, precum și așezarea
lucrurilor în Palat așa cum i le-a lăsat predecesorul, ca unui locțiitor temporar.
Ar fi trebuit să delanșeze consultări între partidele parlamentare și între
partide și societatea civilă, pentru atenuarea impactului politic al
suspendării domnului Băsescu și al demersurilor pentru demiterea sa prin
referendum. În loc de aceasta, președintele interimar s-a pus în fruntea
campaniei pro-demitere, de parcă opinia domniei sale n-ar fi fost
arhicunoscută. A reușit doar să îi îndepărteze pe eventualii votanți ce nu ar
fi vrut să se pronunțe pe o speță Antonescu-Băsescu, ci pe una Poporul Român –
Băsescu Traian și care ar fi realizat și cvorumul ratat de campania USL.
În calitatea de președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării și de comandant al forțelor armate, ar fi trebuit să comande comunitatea de informații pentru înțelegerea și,
eventual, contracararea campaniei anti-naționale de șifonare a imaginii
României în Lume. Tot în această problemă, ar fi
trebuit să își îndeplinească atribuțiile prezidențiale de politică externă,
lucrând direct cu omologii săi din zona euro-atlantică și cu ambasadorii
acreditați la București pentru lămurirea eventualelor confuzii și stoparea
atitudinii anti-românești a unora dintre aceștia.
Ar mai fi trebuit să curme din primul moment poziționarea Procuraturii ca
partizană a președintelui suspendat și ca poliție politică. Toate cazurile ce
ar fi putut arăta o asemenea poziționare ar fi trebuit imediat investigate și
sancționate de Administrația Prezidențială sau chiar de Consiliul Suprem de
Apărare a Țării, deoarece ele aduc atingere directă securității naționale.
Cu preponderență, sub președinția domnului Antonescu, acest Consiliu ar fi
trebuit să tranșeze acuzația de lovitură de stat, imediat ce a fost făcută, iar
cei răspunzători, fie de această lovitură, fie de acuzația nefondată că ea s-a
produs, să fie împiedicați să continue o asemenea faptă și să fie deferiți
justiției.
Cam așa ar fi trebuit să arate, în zilele noastre, un stat român funcțional.
Păcat însă că nu arată nici pe departe astfel.
Dacă statul ar fi fost un computer cu programele date peste cap, utilizatorul ar fi dat comanda reset. La
această comandă, un calculator se oprește și apoi pornește din nou, cu fiecare
program la locul său și îndeplinindu-și funcția pentru care a fost pus acolo,
în computer. Și cu statul se poate întâmpla uneori la fel. Utilizatorul, adică
cetățeanul în folosul căruia a fost creat statul, mai resetează din când în
când instituțiile sale prin alegeri anticipate sau chiar prin reforma acestora,
atunci când ele nu își mai îndeplinesc rolul sau nu mai funcționează în
interesul exclusiv al utilizatorului pentru care au fost create.
În cazul nostru, însă, tare mi-e teamă că o asemenea soluție nu va remedia
problemele grave de disfuncționalitate statală. Iar, dacă așa stau lucrurile,
atunci numai o reinstalare a tuturor acestor instituții ar mai fi posibilă.
Adică să ștergem totul și să o luăm de la capăt.
Fii atent, Hari! Daca pleaca suspendatu' "computerul" despre care vorbesti se reseteaza automat doar prin schimbarea hardului de la 19,3, la 16,4 Gb. Daca, Doamne fereste, revine la Cotroceni, atunci inseamna ca softul este piratat, hardul are grave probleme de conexiune cu ordinele procesorului, caz in care, singura solutie este inlocuirea componentelor. Chestii de logica in baza 2!
RăspundețiȘtergereIlie C-O CHILIE
Ce bine ar fi ca demiterea Suspendatului să fie soluția universală la toate problemele funcționale ale României! Din păcate, aceasta este doar o condiție obligatorie pentru a putea declanșa un efort major de redresare a Țării, în care multe alte demiteri ar trebui operate, mai ales în Justiție și Procuratură, fără de care nu se poate pune ordine în stat.
ȘtergereNu prea mă pricep la calculator, ca mașinărie.De aceea, când el reacționează mai nărăvaș, simținâd că eu greșesc, instinctiv, îl închid. Îl las puțin să se calmeze și-l repornesc.
RăspundețiȘtergereCitindu-vă, ca de obicei, cu mare atenție, mi-am dat seama că metoda mea n-ar fi chiar nepotrivită..
De ce să nu recunosc, am zâmbit de câteva ori, am râs chiar, cu poftă, dar, la sfârșit, când am realizat că n-am urmărit un film sf, ci doar povestea celor-nu-știu- câte-zile, de când plutim în derivă, brusc, m-am întristat.
Asta este fragilitatea peretelui care separă comedia de dramă.
Să nu zicem tragedie, pentru că , în paranteză fie spus, se zice despre noi, ca spiritualitate, că nu suntem în stare să conștientizăm tragedia. Nici literatura noastră nu consemnează această specie.
Noi suntem pricepuți la „râsul/plâns.
Cu durată limitată.
Dăm pagina și mergem mai departe, fiecare, în ritmul lui. Pe unde și cum poate.Ne descurcăm, într-un fel- este teza noastră de multă vreme.
p.s. Un domn, de pe la o televiziune, zice că avem, nu doi președinți de țară, ci trei, care își acordă, pe rând, interviuri. Adică l-ați omis de ddd.
-când vă spuneam despre cei șapte ani de școală ai cuiva( 2 bis) nu prea m-ați luat în seamă.
Glumesc, că oricum, râsul păstrează tonusul.
Vă răspund cu un gând pe care aș fi vrut să îl spun pe blogul dumneavoastră, la excelenta postare despre cheia statistică. Nu am putut să o fac, datorită tunelurilor sau cine știe căror opreliști din „goana” trenului care abia se târa.
ȘtergereM-am străduit îndelung să arăt lumii că soarta fiecăruia și a tuturora stă în mâinile noastre și că nu trebuie să așteptăm de la „stăpânire” să ne vrea ei binele (și atunci vom avea noroc) sau să ne temem că ne vor răul (și atunci vom avea ghinion în viață). Nu numai că nu am reușit să mă fac înțeles, dar situația actuală, care este o simplă luptă pentru putere în stat, afectează material și, mai ales, moral, pe foarte multă lume, deși nu ar trebui să fie așa.
Deci, dacă este o dramă, este drama propriei noaste condiții. Și, aveți dreptate, nu are cum să fie o tragedie, pentru că ar însemna ca destinul să ne fie potrivnic, iar el nu ne este deloc așa.