Conform unei note
destinate mass mediei, emise de biroul purtătorului de cuvânt al
Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americi, astăzi, duminică 12
august, asistentul pentru afaceri europene și euroasiatice al secretarului de
stat, domnul Philip H. Gordon, va fi la București, România, unde se va întâlni
cu „oficiali guvernamentali cu rang înalt, pentru a discuta preocuparea pe care
Statele Unite o au cu privire la acțiunile recente ale Guvernului, ce au
amenințat sistemul de interdependențe și control democratic ale puterilor
statului”, numit în limba și cultura americană checks and balances, și „au slăbit instituțiile independente”.
Indiferent de ceea ce se
va întâmpla pe parcursul acestei vizite, precum și ce va zice unul sau altul
dintre cei implicați în ea, vizita asistenului secretarului de stat are câteva
semnificații ce trebuie reținute cu atenție, de oricine este interesat de
subiect.
Prima și cea mai importantă este că domnul ambasador al Statelor Unite la
București este complet depășit de situație. Credibilitatea sa este la pământ,
atât în fața Guvernului american, cât și între actorii băștinași, care duc
actuala luptă pentru puterea politică. Instumentele cu care acesta a încercat
să controleze situația locală și să determine un curs ce este favorabil
intereselor americane în România s-au dovedit a fi inadecvate și complet
ineficiente.
Numai așa se explică de ce a fost nevoie ca un oficial cu rang
semnificativ, echivalentul unui director într-un minister-tip al afacerilor
externe, să se deplaseze, pentru o zi întreagă, la București, cu o singură
problemă pe agenda sa de lucru.
Momentul în care se petrece această vizită este unul de conjunctură.
Domnul asistent al secretarului de stat a însoțit-o pe doamna Hillary Rodham
Clinton, secretarul de stat, la Istanbul, în Turcia, pentru discuții dintre
cele mai serioase și stratgice cu guvernul local, referitoare la poziția comună
privind Siria. De aici, s-a repezit până la București. Deci, nu a venit special
de acasă pentru această vizită.
Din acest aspect al conjuncturii, rezultă că importanța pe care SUA o
acordă situației din România este medie spre mediocră. Nimeni nu se așteaptă ca
domnul Gordon să rezolve problemele de aici, să obțină ceva concret de pe urma
vizitei. Aceasta este menită doar să spună sponsorilor americani că interesele
lor sunt luate în seamă și protejate de actuala Administrație. De aceea, nota
de presă subliniază deja „preocuparea” pentru ceea ce cred acești sponsori că
s-a întâmplat în România.
Este de notorietate faptul că domnul Băsescu Traian, încă din primul
mandat, s-a situat deliberat în rolul de sugaci al organului genital al
„licuriciului cel mare”, cum i-a spus domnia sa, în privat dar înregistrat
audio, statului american. Ori, toată lumea a înțeles că această metaforă nu se
referă la administrarea de plăceri sexuale orale, ci la satisfacerea unor
interese americane în România.
La fel de notoriu este că aceste interese sunt de două feluri. Sunt cele
strategice, statale și sunt cele private, economice. Despre cele statale putem zice
că sunt bazele americane de pe teritoriul României, sistemul de apărare
anti-rachetă și participarea României cu forțe la operațiunile americane din
Lume. Iar între cele economice putem aminti contractele cu firme americane
pentru autostrăzi, de exploatare a resurselor subsolului și de achiziții de
armamente.
Domnul Băsescu a avut o infinită grijă să explice oricărui interlocutor
american pe care l-a întâlnit că toate aceste interese sunt bine servite în
România doar pentru că domnia sa este președintele ei. Altfel, cine știe... Cel
puțin așa rezultă din telegramele Ambasadei Americii la București, dezvăluite
cu ceva timp în urmă de WikiLeaks și niciodată contestate în ceea ce privește
veridicitatea conținutului lor.
Ne putem duce cu gândul că, dacă domnul Băsescu a urlat atât de gutural și
îndelung că este victima unei lovituri de stat, este foarte probabil ca, în
particular, să le fi zis americanilor și mai de rău despre situația în care a
fost pus de Parlamentul României și, mai apoi, de populația majoritară a
acesteia, la referendumul de demitere a domniei sale din funcția de președinte
de Țară. Nu degeaba a adus în discursul public tema postului de radio „Vocea
Rusiei”, care ar fi dat instrucțiuni de răscoală milioanelor de români, la fel
cum Europa Liberă sau Vocea Americii dădeau instrucțiuni opozanților regimului
Ceaușescu.
Nu cred că Administrația Obama are vreo temere că interesele sale
strategice nu ar fi la fel de bine servite de oricine ar ajunge la guvernarea
României. În condițiile actuale, atât domnul Crin Antonescu cât și domnul
Victor Ponta aproape că au jurat că vor servi aceste interese, fără abatere.
Mai mult chiar, prin semnarea acordului cu Fondul Monetar Internațional, au
adus garanții că nu se vor depărta de la linia guvernelor precedete, controlate
și conduse de domnul Băsescu.
Nu la fel de clară este poziția românilor față de interesele private
americane de la noi. Iar această poziție este mult mai presantă pentru domnul
Obama și partidul său decât cea privind interesele de stat americane, pentru că
suntem într-un an electoral decisiv pentru democrați și, deocamdată,
majoritatea fondurilor de campanie se duc la opozanții lor republicani, ceea ce
crează o mare îngrijorare. Administrația Obama nu își poate permite să
neglijeze preocupările unor firme ca Bechtel, Boeing sau Chevron că interesele
lor nu vor mai fi reprezentate de domnul Băsescu Traian personal.
Problema cea mai serioasă este că firmele private americane au ales să își
promoveze interesele lor în România prin acceptarea sau chiar încurajarea
sistemului de corupție de stat de la noi. Adică, în loc să încurajeze sau chiar
să sponsorizeze dezvoltarea unui sistem democratic și a unei piețe deschise, în
care produsele americane să poată concura și să fie preferate datorită
avantajelor de piață pe care le oferă, acești privați au preferat să „cumpere”
demnitari de rangul cel mai înalt și alți agenți de influență autohtoni.
Dacă ar fi ales prima variantă de acțiune, acum, la schimbarea garniturii
guvernamentale, nu ar trebui să aibă emoții că noii demnitari nu vor fi la fel
de corupți ca ceilalți. Oricum, vor avea de suportat costuri suplimentare, mai
ales că marile contracte private americane cu statul român nu au început încă
să aducă benificiile așteptate.
Deci, singura întrebare serioasă la care va trebui să răspundă vizita
domnului asistent al secretarului de stat Gordon la București este care costuri
vor fi mai mici? Să fie cele de susținere în continuare a domnului Băsescu, în
pofida tendinței populare de demitere a sa, ori cele de „cumpărare” a noilor
demnitari de rang înalt?
Dacă ar fi să mă întrebe pe mine, eu le-aș recomanda să înceapă să
investească în sistemul democratic funcțional, în combaterea și eradicarea
corupției și în promovarea transparenței politice și economice, în România.
Chiar dacă beneficiile unei astfel de investiții vor fi mai mici decât cele în
persoane obediente, ele vor fi sigure și de lungă durată.
Bunicul meu patern, decorat după luptele de la Mărășești - i-am văzut medaliile și brevetul cu semnătura regală, de o frumusețe unică- i-a așteptat pe americani, până a murit.
RăspundețiȘtergereAu trecut de atunci câteva decenii.
Era convins că, într-o zi, vor veni.
În locul lor, în copilăria mea, se vindea în magazinul sătesc, o pânză alb/incert , din care femeile coseau cămăși, cearșafuri, fețe de masă. Se broda ușor.
Cred că astăzi ar fi fost cool.
Se numea americă.
Fiindcă mă provocați la mărturisiri biografice, bunicul meu matern a fost american. La fel și băiatul lui, unchiul meu. Eu nu sunt american, dar una dintre fetele mele este, iar cealaltă tocmai a plecat în America, deși și-a dorit foarte mult să stea acasă, în România. Din păcate, nu a fost posibil, societatea noastră nefiind suficient de pregătită pentru munca ei.
ȘtergereFelicitări pentru fiicele dumneavoastră!
RăspundețiȘtergereMultumesc! Eu aș zice, mai degrabă, rușine pentru mine că nu le-am putut oferi condiții să rămână sau să revină acasă.
ȘtergereÎnțeleg.
ȘtergereCând mezinul meu a plecat, ca student, într-o altă țară, m-am bucurat. Era o provocare!
Când a decis , apoi, să rămână în M.B. am simțit că o parte dine mine a plecat cu el.
Sigur că mi-aș fi dorit să fie aici..dar, dacă lui îi este bine, așa trebuie să-mi fie și mie.
Pe mine nu despărțirea mă întristează, pentru că distanțele sunt relative. Se întâmplă ca, de multe ori, să voribm și să ne vedem mai mult și mai des când suntem fiecare în altă țară decât atunci când suntem împreună, în același oraș.
ȘtergereDoar constrângerea mă supără. Faptul că, dacă vrei să îți fie bine în România, profesional vorbind, nu se poate, pur și simplu. Trebuie să te duci aiurea, ca să poți face ceea ce ști și îți place.